Wednesday, December 10, 2008

Jakarta oh Jakarta..

Aku ke Jakarta.. 10 hari pada mulanya.. balik KL hari Rabu then sepatutnya ke Bangkok Sabtu tu, tapi sbb kedua-dua Airport di Bangkok telah diambil alih oleh penunjuk perasaan dan ditutup seminggu, aku ke Indon sekali lagi.. 2 hari pulak.. ke Medan dan Jakarta.. Tadek aa terkilan sgt tak dpt pegi Bangkok sbb dah penah pegi dah dulu.. Malay College-Vajiravudh College Annual Rugby match (MC-VC 02').

Di Jakarta makan senang, mana2 pon InsyaAllah halal tapi tak di Medan sbb ramai Kristian, Hindu dan yg tadek agama pon ramai.. tiap kali nak makan kene check.. Aku juga sempat ke Bandung 2 hari.. bercuti..

Tangkuban Parahu, Bandung

Di Jakarta, aku dikenalkan dengan beberapa usahawan muda yang berjaya. Kerana reputasi yang memberansangkan, mereka ditarik oleh kerajaan untuk menjaga beberapa kompeni milik Kerajaan Indonesia walaupun masih muda.. termasuklah syarikat besar seperti Oil and Gas..
Kawan ayah aku, Bapak Priyatna Suryawijaya (Pak Prie) banyak membantu kenal2kan org. Pak Prie merupakan bekas Ketua Pemuda Partai Keadilan Sejahtera (PKS)..

Bile tau jer die nie org politik lebih2 lagi orang PKS, lagi laa rancak.. Aku pertama kali dengar pasal PKS mase kat Willcox, Adelaide.. kawan2 aku ada kenalan Indon yg pro PKS.. pernah jugak tersesat beberapa flyers pasal PKS nie kat umah aku.. so baca2 laa sket.. nak dijadikan modal borak punya pasal, aku bitau Pak Prie aku penah pegi ceramah rumahtangga yang disampaikan oleh Pak Cahyadi di Adelaide. Pak Cahyadi nie kira mcm Ismail Kamus laa kat Msia. Die org kuat PKS berpusat di Jogjakarta..

Md Shah (kawen dlm masa sebulan dua), Pak Cahyadi, yg lama lagi nak kawen, Mat (kawen lps Md Shah)

sape2 yg penah tanye pasal gamba ni, begitulah ceritanya..

Selepas pada itu, Pak Prie byk bawak aku jumpa kawan2 PKS yg lain.. sehingga membawa aku jumpaBapak Wahyudin Munawir, Member of parliament di Parliament Building, Indonesia (huh, parliament msia pon aku tak penah pegi..) setiap kali jumpa org PKS, Pak Prie akan cakap aku anak murid Pak Cahyadi.. wat malu jer sbb org sume tau Pak Cahyadi adalah pakar dlm hal rumahtangga.. huhuu..

Pak Prie n Mong.. Parliament House, Jakarta

Dlm masa 9 tahun, PKS menjadi salah satu parti politik yg paling berpengaruh di Indonesia sehingga menjadi salah satu gabungan parti utk membentuk kerajaan pada PEMILU (pilihanraya derang) yg lepas.. Indonesia ada lebih 40 parti politik.. Yang lebih menarik, rata2 penggerak PKS adalah org2 muda.. kebanyakan umurnya masih dibawah 40 tahun..
Byk perkara menarik pasal PKS nie, terutama dari segi struktur organisasi dan bagaimana PKS mencari dana untuk membiayai pergerakan parti mereka.. lebih lanjut, google laa sendiri..

"ibu', kotak itu kita yang punya ya bu" seorang budak cakap kat mak die masa kat Bandara Soekarno Hatta (Int Airport).. bile die toleh, laa rupenye budak cine.. mak die pon cakap indon.. senarnye aku tak laa surprise sgt sbb kalau kat Melbourne, selalu jer aku jumpe orang2 cine dari Indonesia cakap bahasa Indon. Derang tak cakap bahasa Omputih apatah lagi bahasa Cina.. cuma yang tiba2 aku teringat pasal isu seorang pemimpin parti politik cina yang membangkitkan isu pasal jawatan Perdana Menteri seharusnya dibuka kepada semua kaum di Malaysia.. "hello kawan, lu mau top-up belapa linggit?" apek kedai top-up tanye aku hari tue.. pastinya korg pon mesti selalu jer kan jumpe cine cakap melayu pelat.. yang melayu pon terikut-ikut Cina pelat tue cakap.. Kalau dalam Parlimen pon cakap melayu pelat, ada hati nak jadik PM.. kalau ikutkan logik, sebenarnya orang2 Cina di Indon lebih layak untuk meminta kesamarataan dalam kepimpinan kerajaan Indonesia.. Hidup dah cara hidup orang Indon, cakap Indon pon memang bunyi Indon, yang Jawa, bunyi Jawa.. tapi perkara ni tak berlaku kat Indonesia.. kat Malaysia pulak yang terhegeh-hegeh..


RAYA KORBAN..

Selamat Hari Raya Eidul Adha.. tak kira laa yg raya hari isnin ke selasa ker (bila laa satu dunia nak raya serentak).. Maaf Zahir Batin.. Setiap pengorbanan itu ada ganjarannya.. InsyaAllah.. Daging korban tidak boleh diberikan kpd org bukan Islam? (Biasanya yg telah dimasak).. last year ade org penah tanye, aku penah bitau.. boleh diberi makan daging korban kpd non-Muslim..



cuma pada aku ada sedikit yang tidak kena pasal raya korban ni.. daging korban diberikan kpd org yg dah hari2 makan daging.. rakyat Malaysia rata2 boleh dptkan daging dimana2 dan mampu utk beli daging walau berapa kecik gaji mereka.. berbeza seperti di Indon, sekilo daging RM30.. rakyatnya miskin.. di Sudan, nak makan daging setahun sekali pon susah.. Siapa yg lebih layak sebenarnya utk dpt daging korban??

Ada beberapa persatuan dan pergerakan yang mengusahakan mengagihkan daging korban atau mengusahakan program korban ke negara2 Islam yg lebih memerlukan.. ke Indonesia, Sudan, Mindanao, Euthopia, Vietnam, Myanmar, Selatan Thai, Somalia, Pakistan, India, orang2 Asli dan mcm2 lagik. tapi malangnya kurang sambutan. So, kalau korang berkemampuan nak buat korban, pertimbangkanlah org yg benar2 memerlukan.. apa laa pekdah ko kasik daging korban pada org yg dah hari2 makan daging??

12 comments:

asy-syathi'ie said...

patut laa mcm taliban... anak murid pak cah..

nanti nk tanya mu pasal skill2 rumahtangga. mesti dah kuasai..

IZRUL ZAINAL ABIDIN said...

oo buleh2.. bukan takat skill rumahtangga, skill poligami pon boleh..

signither said...

mong kejam seksa binatang =(

ihsan_huhu said...

tuh r.. kude tuh mcm nk pengsan je aku tgk...

gamba ko ngn pak prie tuh, konfius aku nk bezekan yg mane satu.. dh tahap pak mong dh nih

IZRUL ZAINAL ABIDIN said...

ishh panas plak summer2 kat adelaide nieee..

signither: aku jumpe ko nanti, aku seksa ko plak..

ihsan: ko nak cakap aku dah kurus ker?? atau CEO Petronas in the making?? mana2 pon, mekasih laa


12.55am
Adelaide

signither said...

pasal tu la aku tak nak jumpe ko.. huhu..

ko buat ape balik adelaide mong?? ngabehkan boreh jee..

IZRUL ZAINAL ABIDIN said...

graduation ceremony.. 23 dec..
alaa yg abis pon beras mat.. bukan beras aku pon.. huhuu

signither said...

ooo.. dah grad ek?? congratz bro..

nnt tapau sket beras mat utk aku tau.. huhu..

IZRUL ZAINAL ABIDIN said...

oo mekasih2..

mane bleh nak tapau, kan aku dah abiskan.. huhuu

mangkuk statik said...

Patut la aku dengar bapak kau bagik gaji kat kau RM 1700 jer. Kau dok perabih pitis bapak kau melancung satu dunia. Dah lah tu naik kapal terbang mesti kene book kusi XL lak tuh. Apa2 hal pon aku mengaku lah aku jeles tahap gaban kat kau la....Eh mong kau ader adik pompuan dak?

isuzu_aizu said...

mong2 congrats! selamat bergraduasi :)ko same morning session ngan asy-syathi'ie gak ker? selamatlah mengabehkan boreh dia. heheh (apekate ko bwk balik sekeping dua ceklat oz utk org kampung berdekatan ko nih;P)

IZRUL ZAINAL ABIDIN said...

mangkuk pecah: adik perempuan tadek.. abang ade aa kalo ko nak.. die dah kawen aa tapi.. huhuu

intan: tenkiu2.. coklat utk aku sendiri pon ak sempat nak beli, lagi nak beli utk org kampung sebelah.. huhuu