Wednesday, January 20, 2010

Kalimah Allah untuk siapa?

Kebetulan isu ni aku dah sebut dlm post lepas serba sedikit. bukan dari sudut ilmiah, tapi dari pengalaman aku sendiri. Tersasul dlm post yg lepas aku ada mention akan tulis pasal isu kalimah Allah dan bible dlm bahasa melayu, so aku try kongsi serba sedikit pandangan dan persoalan secara ringkas.

Pertama sekali, kita ketepikan semua sentimen dan emosi. Bila sudah berlapang dada utk lihat kepada fakta tanpa dipengaruhi emosi, then we can talk..

Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!”
(Al-Zukhruf ayat 87-88).

Persoalannya, banyak org2 Kristian seluruh dunia yg telah guna perkataan Allah sekian lama. Bahkan regu kita di Nusantara, Indonesia telah lama pun orang Kristian guna perkataan Allah. Agnes Monica misalnya, menyanyikan lagu ketuhanan dan menyebut perkataan Allah. Perkataan Allah lama digunakan dlm Bible, bahkan bible dlm bahasa Arab dieja Allah itu sama dgn yg org Islam eja (dahpun dlm bahasa arab) dan aku pernah melihatnya sendiri..

Walaupun bible itu sendiri ntah pelbagai pecahan seperti version King James, King Henry dan pelbagai version lagi. Kemudiannya dipecahkan pula kpd bermacam ketegori, New International version, New revised Standard, New American standard, Living bible dan mcm2 bagai lagi.. Banyak telah gunakan perkataan Allah atau diganti dengan God.

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid)
(Al-Ankabut ayat 63).

Maka antara yang menjadi kemusykilannya, pemerintah yg selama ini tadek laa plak kisahkan tuntutan dlm Agama suci Allah, tiba2 muncul sebagai hero utk pertahankan kalimah Allah kononnya. Yang kebanyakan bersuara lantang itu sendiri, anak bini tidak pon menutup aurat bahkan kadangkala menunjukkan kemewahan yg melampau. Menteri yg bising2 pon, tudung pon tak pakai. Ketua agama negeri kononnya tak bagi guna kalimah Allah di sebuah negeri, membazir masa dan duit rakyat naik kapal keliling dunia menggunakan kekayaan negeri hasil kerja keras rakyat bahkan ada bahagian rakyat miskin yg masih byk belum mendapat bahagian mereka. Kita tidak persoalkan kemungkinan byk lagi perkara baik yg mereka lakukan, tetapi perkara mungkar yg dipertontonkan kpd rakyat lebih pulak guna wang rakyat, amat menjengkelkan.. kemudian bila timbul isu agama, mula bagi statement atas kapasiti ketua agama Islam negeri kononnya, amat meluatkan.. Aku tidaklah pro mana2 parti or persatuan ke ape, tapi kenyataan Khalid Samad ada benarnya..

Penguasa memainkan peranan yg sgt besar dlm hal2 begini. Dlm sebuah 'negara Islam' sepatutnya agama Islam dpt dikembangkan dgn begitu pesat dan cepat. Environment Islam sepatutnya dpt dirasai dimana2 bukan setakat laungan azan dpt didengari di merata tempat. Penguasa dpt menggerakkan dan mempengaruhi suasana melalui ibubapa, guru, penguatkuasa dsb agar org2 muda paham hakikat Islam dari awal. Bila dah masuk zaman remaja/ awal dewasa, perkara pokok dlm agama mereka telah kuasai. Pd ketika itu tidak timbul isu Bible dlm bahasa melayu dpt merosakkan akhlak remaja. Hakikatnya bila Bible diterbitkan dlm bahasa melayu, lebih mudah laa org Islam mengesan kepincangan dlm agama Kristian itu sendiri. Maka lebih mudah utk berdakwah. Jika bible masih dikekalkan dlm Hebrew, agak2 berapa kerat orang putih yg Kristian akan masuk Islam?

Ini bukan soal bahasa atau ke'ekslusif'fan perkataan Allah. Tetapi soal kefahaman dan penghayatan. Jika Bible itu dlm bahasa Sanskrit sekalipun, tetapi persatuan2 mereka aktif memberi bantuan, mendekati masyarakat dsb dan pada masa yg sama, jabatan2 agama Islam yg mendapat peruntukan puluhan juta ringgit tidak bergerak sesuai dgn jumlah peruntukan, tetap orang kita akan tertarik kpd Kristian, wpon tanpa memahami hakikat agama itu sendiri.

Tapi walau apapun penerimaan masyarakat terhadap keputusan Mahkamah, perbuatan membakar gereja amatlah mengecewakan. Islam melarang keras umatnya berperilaku sedemikian (wpon masih taktau kerja sapa, boleh jadi ada org lain ingin mengambil kesempatan, mungkin org kristian sendiri yg buat utk mendapatkan simpati dan last2 dpt RM500k, mungkin SB.. mungkin UMNO.. mungkin PAS.. mungkin Herald.. mungkin.. mungkin.. mungkin)


Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa.
(Al-Hajj ayat 40).


Hmm terpanjang pulak.. rasanya cukup laa hal itu, tapi apapun sejak dua minggu yg lepas, Hidayah Centre telah menyusun Jawatankuasa Dakwahnya yang baru. Isu kalimah Allah ini juga telah diforumkan minggu lepas. Dan akan diforumkan sekali lg nx week. Byk juga perkara aku kurang setuju secara kelompok dlm HC, tetapi pendirian HC dlm isu kalimah Allah ini aku sgt setuju. Perbincangan berkenaan hal ini sgt ilmiah, bahkan aku diberi ruang utk menyelit mengutarakan pandangan dan pengalaman aku. Alhamdulillah, ada yg menyokong.
Maka antara yg dipersetujui, apapun keputusan mahkamah kelak, jadikan ia sebagai satu peluang berdakwah. Tuntutan itu lulus ke tak lulus nanti, kita boleh gunakan kedua2 situasi utk berdakwah.. Dan pastinya, kami memerlukan sokongan dari luar..

Juga pd minggu lepas, perkara yg dah lama aku idamkan utk tgk dgn mata kepala sendiri, telah Allah berikan peluang.. melihat orang mengucapkan Syahadah buat pertama kali.. dua adik beradik lelaki dan perempuan dari Filipina.. Di negara sendiri mereka tidak berjumpa Islam, namun disini mereka menjumpainya.. ALhamdulillah.. suasananya amat menyentuh hati..

Majlis PengIslaman Gomboa Anthony & Cabanding Maribeth


Antara yang hadir

2 comments:

ihsan_huhu said...

fuih makin lebar ko skang

byk makan olive oil ke?

Izrul Zainal Abidin said...

mana ko nmpak aku lebar plak nih.. punye laa kecik jer gamba tuh.. ko salah org nih..