Monday, June 15, 2009

Siapa Mereka?

Post kali ini sepatutnya telah di'reserve'kan untuk bende lain tapi disebabkan beberapa perkara yg berlaku last week, aku rasa perkara ini perlu diutamakan.. sebelum tu, tgk iklan nie..

Iklan

Berikut adalah produk terbaru dari Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia (JIM).. Tempahan atau sebarang pertanyaa boleh hubungi Wan Fauziah Wan Kadir/Ummu Atif dari Wanita JIM Ampang Jaya.. minumlah untuk kesihatan sambil menyokong produk2 keluaran pertubuhan2 Islam..





Last week dlm satu artikel dlm utusan Malaysia.. Obama, kaherah, syiah dan Khomeini. Sambutan ulangtahun kelahiran Fatimah Az-Zahrah (puteri Rasulullah) dan majlis memperingati kematian Ayatullah Khomeini. Sambutan itu adalah pada malam ini, 15 Jun..
Beberapa hari kemudian aku dpt pulak E-mail menunjukkan betapa baik dan zuhudnya presiden Iran sekarang Mahmod Ahmadinejad. ditulis pula betapa kita inginkan pemimpin seperti ini.. maka bertambah menggelegak laa darah muda ini..

Mereka2 ini adalah golongan Syiah samaada yang terang ataupun yang berselindung..

SIAPA MEREKA?

Senang cerita baca kat wikipedia.. Tak relevan? ok carik laa sendiri. You tube ada (tgk perayaan ashura dsb), byk pon web menceritakan pasal syiah nih. Ada usaha sikit insya-Allah jumpa.. Cuma aku nak berkongsi lagi apa yg aku tahu dan lalui..

Sewaktu di Masjid Nabawi, aku perhatikan beberapa hari puak2 Syiah ini, mereka hanya solat di kawasan yg ditanda bulat dlm gambar dibawah (bagi lelaki)..

Masjid Nabawi

aku observed beberapa hari dan aku temui jawapan. kawasan ini tidak berkarpet. kalau mereka solat atas karpet, samaada mereka selak karpet waktu sujud atau solat atas sejadah khas mereka yg ade kawasan 4 segi kecik dijahit khas utk solat ataupon sujud atas batu karbala (budak2 oversea mesti selalu tgk nih). Aku terigt yg mereka nie mmg takkan sujud atas tempat awam kecuali atas batu karbala dsb. 1 perkara yg pelik jugak, aku tak jumpe plak geng2 syiah ni pada solat asar hari ahad. Takde walau 1 orang pon. time Maghrib ade pulak. Kalau sape2 tau kenape boleh laa berkongsi..

Aku mmg ada byk pengalaman dengan org2 syiah ni.. boleh laa carik serba sedikit dlm salah 1 post aku yg dulu.. malas nak cerita lg, tak dtgkan faedah pon pengalaman dgn mereka2 nih..

Catatan Sejarah dan Peranan mereka (secara ringkas)

1) Syiah telah mula berputik di celah2 kaum munafik setelah kewafatan Rasulullah SAW. Mereka amat menyanjung tinggi Saidina Ali namun kurang menyerlah sehinggalah ketika Saidina Usman bin Affan memerintah. Rumah Saidina Usman telah dikepung oleh pemberontak ketika musim Haji dimana kebanyakan sahabat keluar menunaikan Haji. Saidina Usman dibunuh oleh pengasas Syiah, Abdullah bin Saba' (asalnya yahudi dari Yaman).

2) Apbila Usman mati, Aisyah r.anhum beserta Zubair ibnu Awwam, Talhah bin Ubaidillah dan yg lain2 telah keluar ke Basrah untuk mencari pembunuh Usman. Maka di zaman Alexander graham Bell pon belum lahir, Ali telah tersilap maklumat dan telah keluar bersama tenteranya ke Kuffah untuk bertemu Aisyah dan tenteranya. dipendekkan cerita, kedua2nya tidak jadi perang selapas beberapa diskusi. Namun kekecohan berlaku apb pd waktu malam, puak2 pemberontak dan Syiah telah melakukan serangan ke arah kedua2 kem tentera. Maka berlakulah salah faham, Aisyah ingat Ali serang, Ali ingat Aisyah serang.. maka tercetuslah perang yg tidak dirancang dan amat menyedihkan..

3) Pada tahun 1150an-1180, ketika Salahuddin Al-Ayyubi (Penakluk Jerusalem) dilantik menjadi Perdana Menteri di Mesir, berlaku pemberontakan secara senyap oleh puak Syiah dari dalam yg diketuai oleh Najah, Penasihat Khalifah yang juga Ketua Pengawal Istana. Najah berkata:

" Salahudin bin Ayubi cuba menjatuhkan daulah Fatimiyah. Dia juga sedang berusaha menghapuskan fahaman Syiah yang kita anuti. Kita perlu bertindak menyingkirkannya sebagai Perdana Menteri"

Mereka merancang membunuh Salahuddin, namun Salahuddin berjaya menghidu dan mereka ini ditangkap dan dijatuhkan hukuman mati..

Banyak lagi catatan sejarah yang tercatat akan perilaku pemberontakan dan kerosakan akibat puak2 Syiah ini..


Peranan Mereka Sekarang

Ketika di Madinah tempoh hari, aku dikenalkan oleh Abg Munif (Hijjaz) kepada seorang rakan yg menuntut di University Madinah. Hereinafter refers as Mr S. Mr S ini bile dah borak2 aku dapat rasakan kami berkongsi interest yang sama. Selama 2 mlm kami berbincang tentang beberapa perkara tapi yg aku nak kongsi, beliau menceritakan..

Sewaktu kekecohan Zionis Israel menceroboh bumi Palestine baru2 ini, satu dunia bising. Tapi yg paling bising adalah Iran dan Lebanon sehinggakan Lebanon yang didukung oleh pejuang-pejuang Hizbullah menyerang tentera Israel. Iran juga ada acah2 nak serang. Kemudian Israel menyerang balas ke Lebanon dan Hizbullah berhenti menyerang..

Tapi apa sebenarnya berlaku? Sebaik shj perang tamat, Israel berundur, Mr S dan beberapa rakan dari Madinah dan tempat lain (kalau x silap), telah terbang dari Madinah ke bumi Lebanon. Tidak ada apa yg berlaku di sana. Kehidupan mereka adalah seperti biasa dan tidak ada tanda2 baru lepas kene serang. Bila disiasat rupanya kawasan yang diserang adalah jauh dari pusat bandar dan selepas tinjauan dilakukan.. Rumah-rumah, hospital, sekolah dan kawasan keliling yg diserang, adalah kawasan yang diduduki oleh puak2 Sunnah. Yang menerima akibat juga adalah puak2 sunnah. bagaimana pula serangan Hizbullah kpd Israel? tiada kerosakan besar malah tiada kematian dilaporkan.. Mungkin juga kawasan yang diserang adalah padang pasir yg kosong..

Aku lantas teringat kata-kata Dr Asri (Bekas Mufti Perlis) tentang krisis Iran dan Amerika:

"tak mustahil Amerika serang mereka, tetapi yang akan menjadi mangsa adalah Ahli Sunnah di teluk, percayalah.. tapi saya rasa dia takkan serang"

Kalau melihat keadaan ini, aku komfem Amerika/ Israel takkan serang Hizbullah dan Iran.. kalau serang pon jadilah mcm yang dicerita di atas.. Ahli Sunnah yang menderita dan akhirnya menjadi batu loncatan utk mereka menyerang negara2 arab yg lain.. Negara barat mmg tau puak2 Syiah ini adalah sekutu mereka. Org arab dpt dipecahkan melalui puak2 Syiah..


Syiah di Malaysia

Fahaman syiah di Malaysia telah masuk sudah lama namun kemasukan secara tersusun bermula sejak revolusi syiah pada tahun 1979 yg didukung oleh Khomeini. Maka fahaman ini telah mula meresap masuk sedikit demi sedikit di dalam masyarakat kita.

Mudah jer nak nampak.. orang dulu2, jumpa akar kayu, rebus, minum tiba2 jadik 'kuat' maka dinamakan Tongkat Ali.. bukan tongkat Abu Bakar ker, tongkat Umar ke.. tapi Ali..
Org pompuan pulak, kasik nama Kacip Fatimah.. apsal bukan kacip Habsah ker, kacip Aisyah ker? Ali, Fatimah, Hassan, Hussein nama2 yg diagung-agungkan orang2 Syiah.. semua ini bukan kebetulan, tapi fahaman Syiah halus yg minor2..

Kita kene faham akan asas ajaran Syiah ini yang disesatkan oleh sebahagian besar ulama dunia dan dikafirkan oleh sesetengahnya atas alasan teras ajaran Syiah itu dan kandungan kitab utama rujukan mereka antaranya:
1) Quran yang ada pada kita ahli sunnah wal-jamaah adalah hanya 1/3 dari quran asal dan hanya mereka yg ada salinan asal quran yg 3 kali ganda dari size quran kita.
2) menghalalkan kahwin mut'ah iaitu kahwin sekejap (1 mlm, 2 mlm dsb) tanpa terikat dgn undang2 kahwin/ lepas kahwin (nafkah etc2) yg sebenarnya hanya utk memuaskan nafsu.

3) Mengkafirkan para Sahabat (Abu Bakr, Umar dan Usman) sehingga mereka merayakan kematian Umar.
4) Menuduh Aisyah isteri nabi perempuan zina dsb.

Syiah2 yg lebih extreme sehingga mendakwa:
1) Malaikat Jibril tersilap kasi wahyu pada nabi, sepatutnya wahyu kepada Saidina Ali
2) Ulama2 syiah yg extreme menyuruh org2 syiah membunuh org2 sunni dengan cara menikam dari belakang supaya di padang masyar org yg dibunuh tidak tahu siapa yg tikam.


Itu belum lagi bab ibadah.. lihat shj cara mereka sembahyang, ntah berapa rakaat pon aku tak reti nak kira. Ada yang 3 suku rakaat, 4.5 rakaat, 6.75 rakaat.. azan mereka, ibadah2 lain bahkan syahadah mereka ada yang berlainan.

Yang sedihnya, fahaman ini telah masuk dan berkembang di Malaysia. Ketika ini golongan professional malahan orang2 politik terkenal juga ada yang mendukung fahaman ini. Tulisan2 mereka juga telah mula muncul di public. Utusan Malaysia contohnya, dah byk kali keluar pasal fahaman Syiah ini yg disampaikan secara halus. Menerangkan beberapa fahaman Syiah yg kononnya tidak bercanggah. Penulis terkemuka juga, yg mempunyai ramai pengikut, Faisal Tehrani misalnya, menggunakan penulisan novel, cerpen etc2 sambil dimasukkan unsur2 Syiah secara halus..

Jgn tertipu, puak2 syiah di Malaysia ini akan menyangkal bahawa mereka tidak mengkafirkan sahabat, tidak mencerca keluarga nabi, solat seperti biasa dan tidak melakukan penyelewengan2 yg diketahui umum, tapi hakikatnya samaada mereka belum betul2 faham akan teras syiah atau cuba berselindung. Walaupun kebanyakan orang Syiah awam ni tak tahu apa, cerita ini cerita lama, namun fahaman dan ideologi ini dibawa dari zaman ke zaman dan satu masa mereka akan tahu juga teras ajaran syiah ini pada ketika fahaman itu sudah lekat dalam masyarakat dan akhirnya memecah belahkan orang Islam.

Maka, sebab itulah aku terus tersentak bila membaca artikel utusan dan Emel yg mengagungkan Ahmadinejad. Bagi aku ini semua adalah cubaan2 halus memasukkan fahaman Syiah. Apa yg herannya Presiden Iran itu begitu zuhud? Rasulullah SAW dan para sahabat telah bagi contoh yg jelas. Ada sahabat yang asalnya kaya raya, masuk Islam, menginfakkan semua harta, lalu menjadi miskin. Khalifah Umar bin Abdul Aziz, pemimpin Islam tersohor, ketika meninggal hanya tinggal sehelai sepinggang. Diceritakan Salahuddin Al-Ayyubi ketika meninggal, beliau tidak memiliki walau sebuah rumah dan wang simpanannya hanya empat dinar. Zaman ini, Muammar Gaddafi (Presiden Libya), Omar Bashir (Sudan) juga zuhud.. Mengapa pemimpin syiah juga diagungkan..

Saudara2 sekalian, jika sahabat-sahabat yang telah dijanjikan Rasulullah dengan syurga, pejuang2 agama yang ketika malamnya menangis kerana Allah, siangnya bagaikan singa lapar memerangi musuh Allah, juga telah dipecah belahkan oleh golongan Syiah ini.. bagaimanakah nasib kita tatkala fahaman Syiah berkembang biak dalam masyarakat, para pemimpin sibuk berebut kerusi, demonstrasi jalanan di sana sini, cerca mencerca sesama muslim hanya kerana perbezaan fahaman politik.. belum lagi puak2 syiah buat apa kita dah berpecah.. Apa akan jadi tatkala Syiah di Malaysia mengorak langkah??




14 comments:

Muhammad Teja said...

Sewaktu Zaman Umaiyah, kelompok ahlul-bait melarikan diri ke Timur Jauh. Ada dakwaan mengatakan bahawa mazhab pertama yang sampai ke Timur Jauh/Jawah/Jawi/Nusantara ini adalah mazhab syiah. Tak hairanlah kalau tongkat Ali, kacip Fatimah, 'puh kanan, puh kiri, berkat baginda Ali,' zikir bersama selepas solat, bubur asyura dsb, menjadi budaya orang Melayu.

Saya bukanlah ahli untuk mengatakan Syiah itu sesat. Tapi, pengkajian yang lebih mendalam amat diperlukan untuk kita membetulkan apa yang pincang. Bukan sekadar skeptisme, jauh sekali emosi.

Bak kata Saidina Ali yang berbunyi; "Orang takut apa yang mereka tak tahu."

Apakah kita takut pada kekaburan dan kekeliruan? Atau ini adalah satu bentuk keberanian membela agama kita? Saya tak tahu, masing-masinglah tahu diri sendiri.

Ini supaya, iman berdasarkan ilmu itu kudus, termasuk juga pemahaman, pengajian dan usaha dari kita sendiri - bukan sekadar dengar dan terima bulat-bulat apa orang cakap.

Sekadar berkongsi fikiran.

p/s: mong, apa cerita sekarang. banyak jalan?

Izrul Zainal Abidin said...

http://www.youtube.com/watch?v=ru95ejdhYos

Pengikut ajaran Kristian mengakui Allah itu tuhan bahkan percaya akan semua rasul2 yg kita percaya lebih pulak percaya akan kenabian Rasulullah SAW namun kita tidak perlu menjadi ahli untuk mengkafirkan mereka..

Fakta sejarah telah mencatatkan puluhan dan mungkin ratusan sejarah berkenaan penyelewangan dan pemberontakan kaum Syiah yg telah memecahbelahkan org Islam sehingga pembunuhan para sahabat.. rasa2 pengkajian apa lagi yg diperlukan utk menyesatkan mereka?

Adakah kita tidak beremosi apabila fahaman yg sesat, telah mendatangkan byk kerosakan, mengkafirkan dan membunuh sahabat, menuduh isteri nabi penzina dan mengeluarkan fatwa membunuh ahli sunnah ingin dibawa masuk ke negara kita dan ada dikalangan kita membelanya? lalu mereka membawa fahaman ini diulit dengan cerpen2 yg indah bagi menampakkan keindahan fahaman ini.. masih tidak emosi kah kita?

Bak kata Saidina Ali ketika puak pemberontak melaung2kan slogan menegakkan hukum Allah..
"kata-kata kamu itu benar, tetapi ia mempunyai maksud yang jahat"

Adakah kita takut akan kebenaran dan fakta sejarah? atau adakah kita terpengaruh dgn tulisan2 fahaman ini? atau adakah kerana terpengaruh dgn individu2 tertentu? masing-masing tahu diri sendiri..

Keadaannya begini..
Ketika kerajaan mengharamkan Al-Arqam, sebahagian pengikutnya sedih kerana tok guru mereka dituduh sesat.. kita faham akan perasaan mereka.. kerana itulah semangat ini masih ada dikalangan pengikut2 Ashaari hingga kini dan usaha2 mewujudkan kembali Al-Arqam masih ada..

Syuk, ko kenal aku.. kelemahan aku mungkin susah utk mengalah.. namun apa yg ko utarakan mungkin ada kebenarannya. Sebagai peringatan kpd diri aku sendiri, maka mengungkap kata2 Saidina Ali..

"perkara yang patut ade pada kepimpinan ialah sikap berlapang dada"..

Namun dalam hal ini, aku bertegas memerangi Syiah selagi mana fakta sejarah tidak berubah..

p/s: aku sihat2 shj syuk.. bkn byk jalan, byk kerja.. huhuu.. good luck exam dan teruskan berjuang..

ihsan_huhu said...

aku ade dgr dlu yg ahmadenijad nih sunni.

xkesa la, kl dh mmg die baik he deserve all the praise la. tgk bp byk PM kat dunia nih sunni tp hampeh je

Izrul Zainal Abidin said...

al-ikhsan penunggang beskal:

1) tgk nih.. (minit ke-7)
http://www.youtube.com/watch?v=ru95ejdhYos&feature=related

i) 89% penduduk Iran adalah syiah..
..kita melayu lebih kurang 55-60% jer pon takkan kasi orang Cina or India jadik PM..

ii).. Dlm perlembagaan Iran, orang yg nak jadi presiden Iran mestilah "Orang Iran yang bermazhab Syiah"

wpon ko adalah ketua kelas yg disegani, namun aku memilih utk lebih yakin dengan kenyataan Dato' Harun Taib dari apa yg ko dgr juga berdasarkan fakta peratusan syiah di Iran..

2) Aku setuju kalo seseorg tu baik kita bagi kredit.. tapi cuba baca 2nd last parag (post nih) dengan kuat.. ape kecohnya stakat tido atas lantai, tak makan duit kerajaan etc2.. byk lagi ape pemimpin sunnah zaman nie yg mcm tu.. bak kata maulana Syafiq Mat..
jgn laa kita menghighlight kan kebaikan org2 jahat sehingga menutup kejahatan mereka dan jgn menghighlightkan kesilan2 org baik sehingga menutup kebaikan mereka (lebih kurang camtu laa)..
Sanjungan2 tinggi diberikan kpd mamat nih atas mende2 yg baik die buat (itu pon tak pasti, perang pon die boleh kelentong) hingga org awam tak penah tau pon gerakan2 memusnahkan ulama2 syiah..

ihsan huhu: tgk bp byk PM kat dunia nih sunni tp hampeh je..

"kalau kita meletakkan kuda belang bersama kuda2 hitam maka ternampaklah keputihan kuda belang itu.. dan kalau kita meletakkan kuda belang bersama kuda2 putih, maka ternampak jelaslah kehitaman kuda belang itu"

ihsan_huhu said...

aku ckp ketua negara la, bkn ketua agama.

cbe kasik sket satu name ketua negara yg tdo atas lantai etc etc? most of them perut buncit, duit berlambak2, rumah mcm zoo negara berbumbung.

Izrul Zainal Abidin said...

Abis tu ko igt aku tgh ckp pasal ketua kelas ker?? kan nama2 yg aku sebutkan adalah ketua2 negara.. merangkap ketua agama..

1) Apa rasional kalau org tu betul2 zuhud, kemudian amik gamba kezuhudan dia, then sebar2 ke Internet? melainkan kalo die tgh nak bertanding jawatan presiden laa kan..

2) kalo aku senaraikan 10 org sekalipun, apa kebaikannya dlm isu syiah ni?

p/s: tp aku mmg tak puas ati gak aa, pemimpin2 yg kononnya ketua agama, bkn sikit.. berbelas org.. hidup senang lenang, istana smpai 3 4 5 6 buah.. rakyat tidak dibela, agama apatah lagik..
rasa2 boring keliling dunia pakai duit rakyat, kembara sana sini2 duit rakyat.. bila rakyat bising sket mula cuak.."kita kene bersatu mempertahankan isntitusi beraja" titah mereka.. pemimpin2 mcm nie mmg amat memalukan..

Izrul Zainal Abidin said...

aku tahu ada antara kita cuba untuk menyatukan syiah dan sunnah samaada dari usaha zahiriah atau pun penulisan.Ketahuilah, usaha menyatukan Syiah dan sunnah pernah diusahakan oleh beberapa ulama..

1) Antara tokoh Mesir yg amat berminat menyatukan sunnah dan syi'ah ialah Syaikh Muhammad al-Ghazali Laisa minal Islam: 70-71) dan di Indonesia, Dr M Qurashi Shihab, Mentri Agama Indonesia (Sunnah-Syi'ah berganding tangan, Lentera, ms 258)

Syaikh Muhammad Rashid Ridha menjelaskan," Tidak adalah orang yg paling semangat utk menyatukan sunni dan syi'ah melainkan diriku sendiri, aku telah berusaha semaksima mungkin selama 30 tahun, akhirnya aku dapati syi'ah mmg tidak mahu kesatuan ini dgn sengaja kerana jika sunni dan syi'ah bersatu, ulama2 syi'ah akan kehilangan harta dan kedudukan mereka.. setelah banyak siri dialog di sleuruh negara2 arab dan India, aku menyimpulkan kaum syi'ah amat memusuhi ahli sunnah wal jama'ah, mereka begitu gencar menyibarkan kitab2 utk mencela sunnah, khulafa' ar-rashidin, mencela pembela sunnah dan para imam ahli sunnah dan orang arab keseluruhannya."
[Majalah al-Manar, 31:290]

2) seorang ni aku tak igt nama dia tapi antara lain dia menyebut lebih kurang:
setelah hidup bersama mereka, melihat kehidupan dan menghayati pemahaman mereka dan mengkaji permusuhan mereka.. jelas sekali tidak ada persamaan yang dpt dikongsi antara ahli sunnah wal jamaah dan syiah..

Dr Asri Zainul Abidin pon ada mengulas sikit pasal Syiah ni semalam dlm ruang penulisan beliau di Utusan Malaysia.. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0621&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_12.htm

Izrul Zainal Abidin said...

owhh utusan versi online tak lengkap.. tgk kat blog Dr MAZA terus http://drmaza.com/home/?p=637

Mr F said...

I cannot dispute your assertions about the Shi'ite beliefs and practices simply because I don't have the necessary in-depth knowledge about them. But what I do dispute is the way you presented your assertions or so-called "facts". I used to have several Shi'ite friends of my own masa kat uni. They were good people. They respected others and all they wanted to do was to study, just like the rest of us. Sometimes aku rasa some of us tend to forget that we are all humans. Manusia. Hamba Allah.

It is important to note here that whatever your beliefs about the Shi'ites do not warrant you to hate them. Even if you haven't said so, your entry seems to me like you actually hate the Shi'ite people. Don't get me wrong Mong, but I too am outraged at how they have interpreted Islam. But I am sure these extreme views come not from all of them but a minority who happen to be in power or in control of the media. Do you think it's fair though, for you to draw these minority's views as a conclusive and final perception of the whole Shi'ite community?

Osama bin Laden is a Sunni Muslim. I'm a Sunni too. But that does not mean I like or agree with what he's doing out there. Killing and bombing innocent lives and infrastructures like schools, hospitals, etc? Not allowing women to go to school, or drive, or wear garments that do not cover the whole body? And yet they use Islam's good name in doing all these ridiculous acts? Do you think it's fair then for the Westerners and other communities to say "owh, because Osama is like that, then all Sunni muslims are like that too?" No.

Kalau betul lah puak Syiah ni memang anti-Sunni, or memang bukan muslim sebenar, then kita nak buat mcm mana? You yourself said that dah ada agenda2 nak satukan Syiah dan Sunni tapi tak pernah berjaya. So, the only sustainable way to solve this problem is to let these two factions live side by side, without any one interfering in another one's day-to-day life. Kalau kau nampak dia solat pelik, or cakap benda2 pelik, then it should be suffice for you to say your views but not condemn and hate them and tell others to do the same?

Mong, aku pun pernah rasa mcm ni. Aku nampak diaorg sujud atas batu, etc, and I was like, "Apehal mamat ni. Kenapa taknak join smayang skali?". But as you said, kita boleh buat apa lg nak tukar fahaman diaorg selain berdoa? And remember, at the end of the day, it is not up to us to say this person or that person is NOT a true muslim. At the end of the day, kita semua ni hamba Allah, dan kepadanya jualah kita kembali.

PS: If any of my views above is factually incorrect, then I stand to be corrected. But I still hold my basic and core view as stated above.

PPS: Weh mong, apehal lama x call aku? Bz la kononnya. Thanks ah hari tu bg address ofis kau kat aku. HUHUHU. Kalau ada orang call tanya pasal aku, ckp baik2 je tau. I'm still your friend rite..??? Hihihi...

Izrul Zainal Abidin said...

Mr F,

Do you really read the whole story I've posted here? including all the comments? If not please do so.. read all of them carefully.. if it doesn't help, read it again out loud.. I've answered most of your questions n point of view..

Nway, one of the great person once said.. Kalau kita nak berdakwah, mulakan dgn org pandai sbb kebanyakan org hanya mengikut.. org pandai dpt berfikir dan hanya bertanya soalan2 berkaitan..

http://izrulza.blogspot.com/2009/03/murtad-berjaya-dihalang.html

Jews are bad people.. everybody agree with that.. but then, are there not even a single Jew is a good person?

Americans are also bad.. but there are many of them are still good person.. In facts there are so many muslims there..

Me too, do have some shiite friends, but i have some bad experience with them, do I write this article based on my personal experience.. no it is not.. Kebanyakannya aku amik dari catatan sejarah, pendapat ulama muktabar dsb.. Just because u have some good shiite friends, u judge all of them as a good people? Is that acceptable in court as your alibi, evidence, facts or what ever you called them? whereas clearly the fundamental of their mazhab said the other way round?

Kita tidak memerangi Yahudi, Nasrani mahupun syiah selagi mana mereka tidak memerangi kita.. But we need to really understand of the basic fundemantal of their mazhab..

Sewaktu Rom berperang dgn Parsi, Org Islam sokong Rom, org mushrikin sokong Parsi kerana Rom Kristian, percaya Allah dan Nabi cuma mereka angkat nabi Isa jd Tuhan.. Jd fahaman kristian dah hampir2 dgn Islam. Namun atas sedikit ubah suai dlm agama mereka, mereka dianggap kuffar..

Mcm ko ckp, Westeners anggap Muslims terrorist sbb Osama.. Sama halnya kalo org Barat anggap Islam dah berubah sbb ramai Muslims minum arak.. adakah boleh diterima padahal asas agama kita adalah arak haram? sama halnya disini, org kristian wpon baik, kita layan dia baik, tapi hakikatnya mereka kuffar dan kita perlu berhati2.. lebih2 lagi pulak org syiah sebagai musuh dlm selimut, dia baik, kita layan dia baik.. tapi berhati2..

Ko tgk dlm video aku kasik atas tue, kalau semua org kata.. Afterall we are all humans.. hamba Allah.. yg jahat dibalas jahat, yg baik dibalas baik bla3.. maka agama Islam tidak akan tersebar, tidak akan tertegak kerana tidak ada yg bgn.. semua konon2 bersikap baik sangka what so ever..

Jelas ko tak faham apa aku maksudkan "usaha penyatuan syiah dan sunnah.. tidak akan berlaku"

sama halnya islam dan kristian tidak mungkin berlaku wpon mereka percaya kepada nabi2 dan Allah.. selagi mana mereka menganggap Nabi Isa tuhan.. wpon kita byk persamaan..

Sepertimana halnya agama lain tidak dibenarkan disebar di Malaysia, begitu jugalah halnya fahaman syiah.. itu yg aku perjuangkan.. di nak syiah dia sendiri2 lantak dialah..

Ko byk membaca aku tahu, so carik la pasal masalah ini. Takkan sebagai seorg lawyer fikiran sama dgn org biasa.. ooo dia tu syiah, dia baik so syiah baik.. dia yahudi tapi apsal dia baik? mungkin org salah faham dgn yahudi.. ehh kristian percaya Allah jugak apa.. apsal kita tak berkawan dgn kristian.. oo Michael Jackson Org Islam so Islam suka joget2 peluk perempuan, bedah muka etc2? come on takkan mende2 remeh camni perlukan penjelasan panjang kan..

Anonymous said...

Gadaffi tu syiah r bro..
bdk2 libya sniri dh knfemkt kt aku..
diowg kaum alawiy..meaning diowg syiah..yg zuhud2 sume syiah..ekekeke..zuhud je xde gne kalo mrapu...lg 1, syiria or damascus pn ditakbir oleh syiah..lebanon pn same..diowg tgh nk idpkn blk daulah fatimiyyah..kt msia pn dh rmi kot..syiah ni sdp kt muta'ah je..yg len xsdp pn..ekekeke..

rujuk..
http://www.youtube.com/watch?v=gIN6BI4wjTw

Izrul Zainal Abidin said...

Anonymous:

Terima kasih atas makluman.. aku tak pernah tau Gaddafi itu Syiah..

Jika benar kenyataan kau itu, aku tarik balik kenyataan2 yg berkaitan..

kita hormat akan kezuhudan dia dan kelantangan dia di PBB serta kesungguhan dia mengajak pemimpin2 arab bersatu menentang Israel namun dlm bab akidah kita tidak bersetuju dgnnya..

Penularan fahaman ini di Malaysia amat2 dikhuatiri..

Izrul Zainal Abidin said...

Anonymous:

Terima kasih atas makluman.. aku tak pernah tau Gaddafi itu Syiah..

Jika benar kenyataan kau itu, aku tarik balik kenyataan2 yg berkaitan..

kita hormat akan kezuhudan dia dan kelantangan dia di PBB serta kesungguhan dia mengajak pemimpin2 arab bersatu menentang Israel namun dlm bab akidah kita tidak bersetuju dgnnya..

Penularan fahaman ini di Malaysia amat2 dikhuatiri..

wf said...

salam,
syiah aside, woo... cyaiok anak sedara ku, masukkan iklan2 mengancam! hehe. teruskan berbincang & teruskan juga berkempen...
check out my latest project:
http://bestbuybooks4u.blogspot.com/