Thursday, September 17, 2009

MIPHC dan Selamat Hari Raya..

السلام عليكم و رحمة الله

Sedar tak sedar rupa-rupanya dah setahun izrulza.blogspot.com wujud.. mengikut statistic meter yg dicatat oleh StatCounter, dlm masa setahun ini, jumlah pengunjung blog ini telah mencecah 10,000 pengunjung.. mungkin tidaklah begitu tinggi jumlahnya tp pd aku itu sudah memadai menunjukkan ada org menghargai "LA-TAHZAN" .Walaupun komen2 yg diterima akhir2 ini agak kurang tapi rupanya 2 3 bulan yg lalu jumlah pengunjung adalah yg tertinggi.. Terima kasih kpd semua yg memberi sokongan..


Sidang Media Hidayah Centre

Telah lama aku ingin melihat sendiri seseorang masuk Islam.. mengucapkan 2 kalimah syahadah yang pertama kali buat seseorang.. sejak zaman di Adelaide lg.. pernah satu ketika di Adelaide Mosque aku terlepas moment2 tersebut.. hanya 2 3 minit selepas aku meninggalkan masjid..

Ketika dikenalkan dengan Hidayah Centre, aku terfikir mungkin ini adalah saluran alternatif..

Pada 02/09/09 telah diadakan sidang media berkenaan MIPHC. Walaupun aku tiba lewat atas komitmen kerja dan jarak perjalanan yg jauh, aku sempat bertemu beberapa orang Muallaf yg baru dan yg tidak berapa baru.. suka duka cerita mereka menemui Islam, mengamalkan ajaran Islam, dibuang keluarga dsb dikongsi bersama...

1) Azman Yap.. tertarik dengan Islam hasil usaha sendiri yang mencari hakikat ketuhanan. Seorang yang luas pembacaannya walaupun kurang fasih berbahasa Melayu atau English.. walaupun masih baru, pengetahuannya amat luas dan mudah utk faham akan asas Tauhid dan Ibadah.. masih menyembunyikan pengislamannya dari keluarga risau akan kemungkinan yang bakal dihadapi..

2) Adnan, seorang berbangsa India.. terkesan dari sentimen penindasan Yahudi ke atas rakyat Palestine mendorong beliau mengenali Islam dan berakhir dengan syahadah.. kita yang lahir dalam Islam pun masih kurang sensitif dgn keadaan di Gaza.. walaupun baru kini menjadi penggerak Palestine Centre of Excellent (PACE).. ditinggalkan isteri dan anak2 malah diugut dicederakan oleh boyfren baru isterinya..

3) Seorang brother dari Burundi (tak igt nama).. asalnya seorang Pendakwah Kristian tetapi somehow tertarik dgn Islam.. ketika berusaha membawa keluarganya mengenal Islam, seluruh ahli keluarganya dibunuh.. Ayahnya dikerat-kerat.. beliau sendiri menerima ancaman bunuh tetapi sempat melarikan diri ke Malaysia..

Banyak lagi kisah2 yang menyayat hati mereka2 yang cuba mengenali Islam.. Lebih byk koleksi cerita2 duka yang dilalui mereka yg dpt aku kumpul ketika Iftar Perdana Hidayah Centre.. Sungguh tabah mereka ini mencari kebenaran.. kesungguhan itu amat aku kagumi.. aku terbayangkan, jika tidak kerana aku dilahirkan dalam Islam, kemungkinan agak mustahil untuk aku mula mengenali Islam.. lebih2 lagi wajah Islam yang ditunjukkan di Media, tidak byk yang baik2..

Dalam kesungguhan membantu sedaya yang boleh, membaca mesej yg disampaikan oleh Pengarah Program, Sdr Nashiruddin, amat menyentuh hati dan bersemangat. Antara petikan mesej beliau...

...Buat masa ini mereka masih perlu belajar dari sekecil-kecil perkara seperti bagaimana membasuh muka ketika wudhu’! Ana masih ingat bagaimana Azman Yap berdiri sebelah ana dan ikut satu persatu cara ana mengambil wudhu’.di pejabat JIM dua minggu lepas. Lucunya gaya dia membasuh muka! Lucunya gaya dia solat berjamaah dicelah-celah kami. Lucunya gaya dia mengikut kami sama seperti anak kecil mengikut ayahnya solat. Namun ketika berdoa kelihatan dia begitu tenang dan serius. Mungkin lebih tenang dari kami. Mungkin hatinya lebih tenang dari kami. Mungkin dia telah temui ketenangan abadi. Setelah temui cahaya iman, hati yang gundah pasti tenang. Buat masa ini dia masih merahsiakan keislamannya kepada seluruh ahli keluarganya tapi dia tenang sahaja. Entah apa cabaran yang bakal dihadapinya bersama keluarga nanti. Dia tenang sahaja. Ana cuma mampu berdoa agar dia tabah dan tenang menghadapinya nanti...


Majlis Iftar Perdana Hidayah Centre (MIPHC)


Majlis telah berlangsung pada hari Sabtu lepas (12/09/09) di Kompleks Perbadanan Putrajaya..
Aku tidaklah diberikan tugas secara khusus untuk mencari penaja dan penderma namun aku cuba sampaikan kepada seramai yg mungkin.. kalau tidak menderma sekalipun, at least korg pernah laa tau kewujudan Hidayah Centre.. mungkin bukan sekarang, tapi aku pasti nanti pasti ada dikalangan yg mengikuti "LA-TAHZAN" akan menyumbang..

Walaupun aku join Hidayah Centre hanyalah pd 2 minggu terakhir, dengan kadar masa promosi yg terhad, masih juga ada yg sudi menderma. Secara peribadi, aku ingin mengucapkan jutaan Terima Kasih kepada:

1) Orang Kaya Adelaide: Ihsan Huhu
(yang telah mengsponsor 1 meja dengan hasil usaha beliau sendiri yg mengerahkan tulang 4 kerat mengayuh basikal mencari nafkah, walaupun pd zahirnya beliau mungkin layak utk mendapat zakat namun hakikat batinnya, beliau seorang yg kaya harta dan jiwa.. )

2) Penggerak2 Program Bicara Minda dan Hati (BMH)
(yang juga telah mengsponsor 1 Meja)

3) Kepada individu2 yg lain

Dengan kutipan2 diatas, telah berjaya dikumpulkan hampir 3 meja.. Terima kasih kepada semua penaja-penaja terutama Pelajar-Pelajar Adelaide berserta alumninya.. Kpd orang kaya Adelaide: Ihsan Huhu, kami mendoakan agar dilipat gandakan rezeki tuan hamba maka bolehlah hamba dtg mtk derma 5-6 buah meja pulak nanti di masa hadapan.. huhuu..

Maka tercatatlah "Pelajar-Pelajar Adelaide" sebagai salah satu penyumbang utama di Majlis ini..

Juga aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan2 yang sudi hadir bagi memenuhkan seat2 yg telah disponsor oleh orang2 Adelaide dan diri mereka sendiri.. maka mereka dengan rela hati telah memenuhkan satu meja.. Terima Kasih kpd: Aizuddin + isteri dan anak2 beliau, Ajai, Intan baizura + kawannya, Farouk Ramli dan Tn Hj Cham (Maulana Syafiq Mat tak dpt hadir atas sbb2 tertentu).. Ruang2 yg lain telah dipenuhkan oleh Saudara2 Baru..



Jumlah kutipan secara rasmi masih belum diperolehi namun mengikut catatan terakhir pada waktu meeting terakhir, kutipan telah mencecah RM140 ribu lebih. Jumlah kini pasti jauh lebih besar. Walaupun nampak besar, jumlah bersih pastinya lebih kecil.. Lagi pula kutipan ini akan diagih-agihkan kepada lebih kurang 15 pusat Hidayah Centre seluruh negara.. Maka jumlah itu sebenarnya masih terlalu sedikit.. Sehubungan dengan itu, sumbangan boleh terus dilakukan sepanjang tahun kepada Hidayah Centre..

Sekali lagi, Terima Kasih kepada semua..

Aku juga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan mohon maaf atas segala kesilapan sepanjang perkenalan yang singkat ini.. Moga segala urusan dipermudahkan dan moga2 kebajikan umat Islam diseluruh dunia akan terbela..


5 comments:

ihsan_huhu said...

cam sial sempat kutuk ag. tuh gamba aku pkai baju apam tuh mane ko dpt daaa

ps: sumber kewangan bukan dari hasil berbasikal dan mencari nafkah, mahupun ibubapa.sumber lain.

Izrul Zainal Abidin said...

oit mane ade aku kutuk ko.. tu sume2 compliment tuh..

aku nk ltk gamba satu lg.. dgn jubah eddy tp ilang mane tah gamba tuh.. huhu

ps: ko pecah tabung masjid ker tabung salvation army??

pecinta_Islam said...

selamat hr raye saudaraku..teruskan berjuang dngn cr mu..selagi engkau tidak menentang ulama,selagi engkau bersama2 alquran dan hadith,maka ak akan bersama menyokong perjuanganmu..tahniah atas dakwah murnimu.muga suksess slalu
:)

ihsan_huhu said...

jubah eddy? eddy ade jubah? tuh die yg pinjam jubah aku r

Izrul Zainal Abidin said...

shahbandar:

Terima kasih atas sokongan..

ihsan huhu:
same jer, jubah eddy ke jubah ko ker.. bukan penah basuh pon.. huhuu