Thursday, August 20, 2009

Saudara Baru Saudara Kita..

السلام عليكم و رحمة الله


KEKALUTAN SEMASA

Baik berada di negara Komunis, di benua afrika, bandar big apple mahupun di benua kangaroo semua sedia maklum akan kekalutan politik tanah air sekarang. Lebih2 lg muncul pulak pilihanraya kecil yg keberapa ntah dlm masa setahun. masing2 kalut melempar bangkai dan najis ke arah yg satu lg dan pada masa yg sama masing2 juga menegakkan mereka di pihak yg benar.

Bila diri mengejar kedudukan, bila diusik dengan soalan2 nakal, kadang2 kenyataan yg dikeluarkan melucukan, mengarut malah melanggar prinsip2 Islam yg kononnya diperjuangkan oleh mereka sendiri. Hakikatnya semua org membuat silap tp apa yg disedihkan kita tidak mengakui kesilapan kita yg terang malah terus menegakkan kenyataan kita yg silap wpon ahli2 kita sendiri tidak menyokong kenyataan kita itu. Yang silap tetap silap, akui kesilapan, jgn kerana pangkat tok guru, kita memaksumkan diri kita sendiri. Iblis dan Adam kedua2nya membuat silap namun yg membezakannya yg satu mengakui kesilapan dan yg satu sombong mempertahankan kesilapan dan dihukum kufur hingga ke akhirnya. Orang Politik, Berbaloikah ini semua??

Seorang sarjana berkata:

Politik tanpa prinsip dan politik taksub adalah dua bala besar dalam negara kita kini. Biarlah mereka bersendiwara di atas pentas dengan masing-masing mendabik dada berbangga dengan politik mereka..

“Dan sesungguhnya inilah umat kamu, umat yang satu, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu. Kemudian mereka itu berpecah-belah dalam urusan mereka kepada beberapa pecahan, tiap-tiap puak berbangga dengan apa yang ada pada mereka. Maka biarkanlah mereka tenggelam dalam kesesatannya itu hingga ke suatu masa”. [Al-Mukminun: 52-54].




Dalam byk kekalutan itu, munculnya bulan penuh barakah, Ramadhan Mubarak. Moga dlm mempertahankan ego politik masing2, semua yg terlibat dpt mengalah sedikit demi kepentingan umat Islam di negara ini..


SAUDARA BARU SAUDARA KITA..


“Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan ‘amil-‘amil yang mengurusnya, dan orang-orang mu’allaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekankan dirinya, dan orang –orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”. [At Taubah, 9:60]


Sewaktu hari2 terakhir di Adelaide thn lepas, aku pernah berpesan beberapa kali pd beberapa rakan yg rapat. Dlm perihal dakwah ni, selalunya kita tak mampu utk keluar berdakwah, tapi sekurang-kurangnya kita keluar menyokong meraka samaada dari segi kewangan, masa, tenaga ataupun dtg ke program2 yg dianjurkan. Sekurang-kurangnya mereka akan terus bersemangat menggerakkan dakwah..

Pd Ramadhan kali ini, datang satu peluang untuk kita bersedekah sambil menyumbang kpd pembangunan program2 kepada saudara baru oleh Hidayah Centre..


Seperti tahun-tahun yang lepas, Hidayah Centre menganjurkan Majlis Berbuka Puasa bagi mengumpul dana Rumah Tumpangan Hidayah Centre (Hidayah Centre telah menyewa beberapa buah rumah sebagai rumah tumpangan kpd saudara2 baru dan dana diperlukan utk menaik tarafkan rumah2 ini), program2 berkaitan pembangunan Saudara Baru..

Sumbangan boleh dilakukan dengan cara menaja pembelian meja2 utk majlis ini pd kadar harga:

Pakej 1 : 1 Meja x RM5,000.00
Pakej 2 : 1 Meja x RM3,000.00
Pakej 3 : 1 Meja x RM1,000.00


Sumbangan ikhlas juga dialu-alukan..

“Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? dan (ingatlah), Allah jualah yang menyempit dan yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan”.
[Al-Baqarah 2:245]


p/s: 2-3 minggu lalu, jiwa ini diganggu dengan beberapa keresahan namun terbaca kata2 berikut, jiwa sedikit tenteram:
Sebagai muslim, untuk merentasi benua kehidupan ini, tiada lain yang dapat kita bertaut melainkan ‘at-tawakkal ‘ala Allah’ atau bergantung harapan kepada Allah. Jiwa apabila benar-benar bergantung dan merintih harapan kepada Allah, keajaiban hidup akan berlaku tanpa diduga. Setiap mereka yang melalui hakikat tersebut akan dapat merasai kebenaran kata-kata ini. [Dr Asri,2009]

2 comments:

ihsan_huhu said...

ko update blog nih pon kre mcm satu keajaiban ramadhan gk nih

aku igt ko dh mati lemas kapal yg berlanggar arituh, xpon kne culik ngn lanun somalia tuh

Izrul Zainal Abidin said...

hakikatnya mmg aku merancang utk menggali sendiri liang lahad utk blog ni.. lebih2 lagi tujuannya pon dah lama terlaksana..

tapi memandangkan menggali di bulan pose memenatkan, so aku tangguh aa dulu.. huhuu